Monday, February 13, 2012

hijab


rasa nya , aku bukann lah orang yang palik layak nak cakap pasal benda alah ini , aku tulis entry nehh bukan bertujuan nak masuk contest ke , ape kee , najah ajak ke . emm random , saje nak cuba cuba . tapi aku tahu , semua orang mesti ada pendapat pasal ini kann ? sorry lahh kalau gaya bahasa aku sangatt lahh tidak menepati kadar piawaian , sorry lagi sebab si jahil ini cuba nak bagi pendapat :)

oke , mari kati eja ramai ramai H . I . J . A . B

ape itu hijab ya ?

menurut kamus dewan bahasa dan pustaka *gaya bahas

hijab ialah sesuatu yang mengahalang , menahan atau menyembunyikan sesuatu daripada dilihat

oke itu kalau menurut kamus lahh kann , tapi sekarang fokus kita lebih kepada seorang muslimat :)

kata orang lahh kann , perkataan muslimat dengan hijab kalau degabungkan dalam satu ayat , memang nampak manis , lawa , ayu dan memikat ? emm secara teorinyaa memang betul , tapi adakah praktikalnya seindah canangan  orang sana sini ?

jum kita jawab sama sama nakk ?
betul ke orang cakap hijab tuhh asal tutu atas kepala , asal tak nampak dari pandangan ajnabi lain ? macam tuhh ? kira kalau keluar rumah nak pakai towel ponn boleh tutup ? macam tuhh
*teringat masa dulu kat sekolah selalu buat macam nehh kalau nak keluar dorm

pada pendapat insan yang tak seberapa ini , mungkin persepsi tuhh salah sebab tak sempurna , kan kesempurnaan itu sangat penting ?
macam jugak kes berhijab jugakk , mungkin kalau pakai tuala ke , tudung pendek pendek dah kira tutup kann ? tapi sempurna takk ? cuba tengok balik ?
yang mana jarang , yang mana tak tutup hingga ke dada yang mana berbonggol seperti bonggol unta ?

itu dah kira sempurna ke ? check balik perlahan lahan :)
sebab itu kita diajar untuk cuba menjadi sempurna , kalau berhijab , biar hijab sungguh sungguh , kalau bermain , main sungguh sungguh , kalau tengah memandu pulas stereng sungguh sungguh ! itu yang kita nak cari !

kesungguhan seorang muslimat dalam menjaga tuntutan nya semasa berhijab , kesungguhan seorang muslimat demi menjaga maruah dirinya kann ?
seriuslahh kalau kita pakai betul betul memang praktikal yang kita buat tuhh , seindah , seayu yang di canang canagkan selama ini

jadilah wanita seindah wanita solehh

nota kaki : memang tak pandai lahh aku nak ckp gaya begini , sory ye !








terima kasih sebab baca sampai habis

No comments:

Post a Comment